לפעמים הוא פועם, מתפוצץ, לוחץ ומחשמל ולפעמים הוא פשוט סתם תירוץ. כמעט כולנו חווים לעיתים כאבי ראש לעיתים. כאבי ראש ופנים מאגדים בתוכם מגוון רחב של הפרעות בגוף ומהווים אחת מהתלונות השכיחות ביותר בגינם פונים חולים לייעוץ רפואי

כאבים ממקור חלל הפה והשיניים

כאבים ממקור חלל הפה והשיניים

ברוב המקרים כאבי השיניים ממוקדים בחלל הפה, אמנם לא אחת אנו נתקלים בכאבי פנים המהווים הקרנה מחלל הפה. מאפייני ועוצמת הכאב מופיעים בהתאמה לפגיעה ברקמות השן. פגיעה ברקמות השטחיות של השן, זגוגית ודנטין, לדוגמה במקרה של עששת מאופיינית ברגישות קלה עד בינונית בשן הפגועה בתגובה לגירוי. חשיפה לקור, חום או מאכלים מתוקים מגרים את הרקמה הפנימית של השן ויוצרים כאב מקומי חולף. פגיעה ברקמה הפנימית של השן, מוך השן, מאופיינת בכאב חזק מאוד בעוצמתו המופיע לאחר גירוי של השן או באופן ספונטני ללא שום גירוי גם במהלך השינה. האבחנה הנכונה והטיפול בכאבים שמקורם בשיניים מבוצע על ידי רופא השיניים ולכן במקרים של כאבי פנים לא ברורים מומלץ לגשת לרופא השיניים לצורך בדיקת חלל הפה והשיניים.

כאבי פנים שמקום במערכת הלעיסה

כאבי פנים שמקום במערכת הלעיסה

כאב ממערכת הלעיסה נחשב כגורם השני בשכיחותו לכאבי ראש, מיד לאחר הקרנה מכאבי שיניים. מערכת הלעיסה מורכבת ממפרקי הלסת התחתונה (Temporomandibular joints) ומקבוצה של שרירי הלעיסה (Masticatory muscles). עומס יתר על מערכת הלעיסה גורם למיקרו טראומה והתפתחות דלקת במערכת הלעיסה הן בשרירים והן במפרקים. הכאב יכול להיות חד צדדי או דו-צדדי ומאופיין ככאב מושך או לוחץ המופיע בהתקפים או בקביעות באיזור זווית הלסת והרקות. בין הגורמים השכיחים היוצרים עומס חריג על מערכת הלעיסה ניתן למנות חשיקת או חריקת שיניים במהלך היום והלילה, כסיסת ציפורניים, לעיסת מסטיק ממושכת, פתיחת פה חריגה בזמן טיפול שיניים ואפילו חוסר התאמה של שיניים תותבות. ברוב המקרים הכאב עובר מעצמו בתוך מספר ימים ללא כל טיפול או לאחר טיפול שמרני הכולל הפסקה של הגירוי, כלכלה רכה ותרגולי פיזיותרפיה (מתיחות) לשרירי הלעיסה. בדיוק בדומה למצב בו מומלצת מנוחה להקל על כאבי שרירים ברגליים לאחר אימון גופני ממושך. במקרים בהם הטיפול השמרני אינו מספק ניתן לשקול שימוש בסד סגרי אותו ניתן להכין אצל רופא השיניים ומטרתו להרפות את המתח במערכת הלעיסה או נטילת תרופות המשמשות להקטנת הדלקת בשרירי הלעיסה או להרפיית השרירים. למרות שלא הוכח באופן מדעי וברור, יש הטוענים כי מתח נפשי תורם להתפרצות מצב זה וכי הטיפול בהורדת המתח מקטין את הכאב ואת שכיחות הופעת ההתקפים.

דלקת במערות האף (סינוסיטיס)

דלקת במערות האף (סינוסיטיס)

מערות האף, הן למעשה אוסף של חללי אוויר גדולים בעצמות הגולגולת. מניחים כי מערות האף נוצרות במטרה להקטין את משקל עצמות הגולגולת עם העליה בגודל הפנים ובנוסף מהוות תיבת תהודה בזמן הפקת צלילים. מערות האף מדופנות ברירית דקה ועדינה המשמשת כמנגנון ניקוי וניקוז של הפרשות וחיידקים מתוך חלל הסינוס אל תוך חלל האף והלוע. גירוי של רירית הסינוס יחד עם חסימה בפתח הניקוז של הסינוס גורמים לדלקת חריפה בחלל הסינוס. סינוסיטיס (באנגלית Sinusitis), מאופיין בגודש אף (נזלת) המלווה לעיתים בריח רע מחלל הפה והלוע וכן כאב פנים באיזור הסינוס המזוהם המתגבר בשינוי מנח ראש או בניקוש באיזור הסינוס המזוהם. בשל הקירבה הרבה של הסינוסים המקסילריים לשיניים האחוריות בלסת העליונה לא אחת מאבחנים בטעות כאב שמקורו בדלקת של הסינוס ככאב שיניים ממקור שן אחורית בלסת העליונה ולהפך. מכיוון שלכל אחת מהאבחנות (זיהום שמקורו בשן וזיהום שמקורו בסינוס) טיפול מעט שונה, קיימת חשיבות רבה לזיהוי מקור הזיהום באופן מדוייק. האבחנה של דלקת במערות האף מבוצעת בעזרת בדיקה קלינית, צילומי רנטגן ובמידה ומתאפשר בהסתכלות ישירה אל תוך חלל האף בעזרת בעזרת מצלמה זעירה המורכבת על קצה סיב אופטי (אנדוסקופ). הטיפול בסינוסיטיס מבוסס הגישה של פתיחה מחדש של פתחי הניקוז הטבעיים של מערות האף באמצעות תרסיס או טיפות אף נוגדות גודש וכן תוספת של טיפול אנטיביוטי במקרים בהם הדלקת נגרמה עקב זיהום חיידקי.

1

השיגו אבחנה מדויקת

כאשר סובלים מכאבי פנים חוזרים או מתמשכים, חשוב להתייעץ עם רופא או מומחה ברפואת הפנים כדי לקבוע את הסיבה לכאבים ולקבל את הטיפול המתאים.

2

השתמשו בתרופות מרגיעות כאבים

במקרים של כאבים קלים עד בינוניים, מומלץ להתחיל ולהשתמש בנוגדי דלקת דוגמת איבופרופן, אתופן או אדוויל.

3

טיפולים משלימים ואלטרנטיביים

מספר טיפולים משלימים ואלטרנטיביים יכולים להקל על כאבי פנים, כולל טיפולי עיסוי, אקופונקטורה, רפלקסולוגיה וטיפולי תרפיה נטולים תרופות.

4

הפחתת מתח ולחץ על הפנים

מתח ולחץ על הפנים עשויים להגביר את הכאבים. ניתן לנסות להפחית את המתח והלחץ על ידי טכניקות כמו תרפיה ביו-פידבק, יוגה והרפייה מוסקלית.

5

הרגלים בריאים

הסתגלות לאורח חיים בריא ומאוזן עשויה להפחית את תדירות וחומרת הכאבים בפנים. כך, חשוב לשמור על תזונה בריאה, להתאמן באופן קבוע ולהפחית צריכת גורמי מזיקים כמו תוספי ניקוטין וקפה.

6

הימנעו ממקורות מתח ופציעות פנימיות

יש להימנע מגורמים שעלולים לגרום לפציעות ומתח בפנים, כגון פגיעות ראש, משחקי כדור או אומנויות לחימה או תנאים סביבתיים מזיקים.

7

התייעצו עם מומחה פנים ולסתות

כאשר הכאבים נמשכים או מתעקשים, חשוב להתייעץ עם רופא או מומחה ברפואת הפנים כדי לקבוע את הטיפול המתאים ביותר ולמנוע פגיעה נוספת בפנים. בין אפשרויות הטיפול המתקדמות ניתן למנות שימוש בסד לילה, הזרקת בוטוקס לשרירי הפנים וכן טיפול תרופתי מתקדם.